Ben ik weer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Svetlana - WaarBenJij.nu Ben ik weer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Svetlana - WaarBenJij.nu

Ben ik weer...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Svetlana

26 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Mijn berichtje heeft weer op zich laten wachten... Dat komt omdat ik al zo aan gewend raak om hier te zijn. Kan me bijna niet meer voorstellen om in NL te zijn, en vooral de tempo in NL! Hier gaat het alles op zijn Surinaams. Lekker langzaam, vooral veel wachten, niets is op tijd (inclusief mezelf natuurlijk).

In het ziekenhuis ben ik mijn dagen aan het aftellen. Ben nu elke dag van 7 tot 15uur of later bezig. De zusters op vk (verloskamer) zijn idd ... op zijn zachts gezegd: niet aardig. In een ochtendgebed van half(!) uur wordt tegen de dominee gezegd dat we ongewenst op de afdeling zijn, en ze hebben daar niets over te zeggen, maar we zijn niet onwelkom. De dagen beginnen dus lekker motiverend. Bovendien zijn we deze week met 5(!!!) co's op de vk, 3 Belgische verloskunde studentes en 4 leerlingenverpleegkundigen uit Suriname. Lekker druk, voornamelijk met personeel dus. Hoop nog steeds 2 bevallingen zelf te kunnen doen, maar ben al blij met 1tje. Voor de rest zijn we de hele dag spullen aan het aanvullen, vieze lakens aan het wassen, toevers aan het maken en gaasjes aan het vouwen. Zeer leerzaam!

Ok, twee weken geleden was het wel heel leuk. Ik was als enige co een weekje op de prenatale poli en de verloskundigen hadden studiedagen, dus 3 dagen had ik een eigen spreekuur. Het was vooral papierwerk, maar ik moest de zwangeren ook onderzoeken (handgrepen van Leopold, harttonen beluisteren), lab, echo's aanvragen, uitleggen waardoor ze sommige klachten hadden en wat ze eraan konden doen. Bijna bij iedereen was een voedingsadvies op z'n plaats, want de sali (Hb) is bij iedereen hier te laag. De groenten aanraden die ik zelf niet eens ken, gelukkig zij wel... Zo leuk als mensen vragen hebben en je hebt gewoon antwoord voor ze, terwijl het een totaal ander land, cultuur enz is! Nu merkte ik eindelijk dat ik iets geleerd heb tijdens de studie!

Naast de saaie vk dagen proberen we ons tussen alle regen door toch te vermaken (officieel is het nu kleine droge periode, maar het is natter dan tijdens de regentijd :-$). Ik ben nog steeds heel fanatiek bezig met salsa en in de weekenden zijn we op tripjes. Afgelopen weekend zijn we in Baboenhol geweest. Een soort vakantiehuisje met een strandje aan de rivier. In de namiddag Lombu, een dorpje bezocht. In het begin kregen we het gevoel dat het dorpje een toeristische bezienswaardigheid was met mensen als attractie, maar het viel gelukkig heel erg mee. We konden echt een primitieve dorpsleven zien. En mensen vonden ons wel een attractie, 9 bakra-meiden bij elkaar! Bakra=blanke, wat je op straat te horen krijgt, naast "hey poppetje! mag ik mee whaandelen?"
De volgende dag zouden we gaan canoeen, maar het weer liet ons weer in de steek...

Week ervoor zijn we naar de geboorteplaats van Refani (ontzettend schattige en lieve homojongen) geweest. Hij woont in het huis naast ons en regelt alles bij ons in huis. Daar hebben we ook een dorpje bezocht met sinassappelen-plantages. Het is zo zonde, fruit wordt niet eens geplukt! Er is geen vraag naar! Maar de plantages worden wel op de kosten van de overheid onderhouden. Ze zouden alleen al op alle stagieres hier zo'n winst kunnen maken!

Week daarvoor zijn we op Biki Pan geweest. Ik vond persoonlijk niet zo bijzonder. We hoorden veel vogels te zien, maar die waren er niet. Het bijzondere was dat het een huis op het water was, maar daarvoor hoefde ik eigenlijk niet 4uur in een volgepropte bus te zitten.

Het is voor het eerst een heel lang verhaal geworden! Aangestoken door de rest hier;-)

Dus voor de geen-lange-verhalen lezers een korte SAMENVATTING:

- vk is een ramp, te veel mensen, VEEL te weinig te doen en verplichte aanwezigheid :-(
- pre-poli was super! :-)
- afgelopen weekend naar leuk dorpje geweest
- weekend ervoor naar de plantages
- weekend daarvoor naar Biki Pan = een huisje op het water (4 uur ingepropt als sartdientjes in een lokaal bus, maar overleefd!)
- kan niet wachten totdat Rogier komt en we lekker echte vakantie gaan vieren!!!

Dat was het voor nu. Succes/veel plezier allemaal met jullie bezigheden! Begin het nu ook wel een beetje te missen...

Kir en Jo, vind echt heel jammer dat ik jullie hier net mis! Maar jullie komen in een super schoon huis!!! Jeff (onze enige man hier! blijft tot juli) heeft alle, door iedereen achtergelaten zooi weggegooid, kortom het hele huis schoongemaakt! En de keuken en vooral de koelkast(!!!) glimmen ook helemaal (heb maar samen met hem gedaan). Ben helemaal trots op onze huis! (en dat zeg ik, he)

Heel veel liefs, vanuit regenachtige, maar warme Suriname!


  • 26 Februari 2008 - 07:37

    Mama & D.Oleg:

    Privetiki!
    Interesnyi rasskaz! Jali toliko chto v VK ne tak kak hotelosi by. Nu da nichego, eshe nemnogo. Zato ostalinoe - super! :)
    Rogieru toje uje ne terpitsa k tebe priehati, on nam zvonil.
    U nas vse v poriadke - mama rabotaet, a ia etu samuju raboto vse eshe ishu... Nu, da nichego, nadeusi chto vskore naidu.
    Prijatnyh tebe s Rogierom kanikul!!!

    Krepko tseluem, obnimaem, mama i d.Oleg

  • 26 Februari 2008 - 07:54

    Valentina:

    Privet Svetulia!
    IA ocheni gorjusi toboi!Umnicha,vot i vidny plady tvoei uchëby!
    A foto klasnye,osobenno s kaaimanom,oni je kusaiutsia br-r-r!Nu i konechno-je foto s beby-super!Priroda to-je ocheni krasivaia,do sih por ne veritsia chto u tebia tam tak teplo.Poprobuem tebe segodnia pozvoniti.
    Tseluiu krepko,mama.

  • 26 Februari 2008 - 10:34

    Jenneke:

    Hee Swet! Wat een raar idee toch dat jij strax lekker vakantie gaat vieren en juist tjuiskomt als ik net weg ben...Jammer! Je verhalen zijn echt heel leuk om te lezen! Fijne vakantie alvast ;) (hoewel dagen to 15:00uur ook niet heel vervelend zijn toch?...hoewel...misschien geldt dat niet voor Mv. uitslaper:-D) Kus! Jenn

  • 26 Februari 2008 - 13:24

    Gerard En Marian:

    Hallo Svet, Wat een leuk verhaal. Je maakt wel heel wat mee. Extreem zeg die afdelingzusters. Dat heb je in Nederland vast niet zo meegemaakt en in Nepal ook niet.Verder dagen tot 15.00 u. dat zijn ook geen lange dagen: ik denk dat je wel moe wordt van het afwachten en het tempo.
    Leuk, dat je aan de ene kant het leven daar ambieert en aan de andere kant toch ook wel weer naar het werken in Nederland
    verlangt. Nog even en dan is Rogier bij jou en dan hebben jullie samen vacantie.
    Veel plezier alvast en een dikke kus van ons. Gerard en Marian

  • 26 Februari 2008 - 17:38

    Rogier:

    ha nu ben ik lekker voor jou jurgen. tralala...
    hee poppetje, met mij ga je wel whaandelen hè. je hebt eht weer een superleuk verhaaltje geschreven. tot heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 26 Februari 2008 - 21:46

    Keetie:

    he lieve svet!!!
    wat gemeen van die mensen op de verloskamers zeg!!!!niet normaal toch om zo te praten, laat staan te bidden??
    fijn dat je een korte samenvatting had (hahaha!) leuk om je daar op alle foto's te zien! echt een andere wereld!
    liefs Keetie

  • 28 Februari 2008 - 19:01

    Jolein:

    Ooo svet, je verhaal is weer superleuk om te lezen!! Ik wordt wel een beetje bang van het vooruitzicht van niets doen en weinig leren tijdens het co-schap, maar ja dat risico loop je in het UMC ook (nog veel meer co's en stagaires!) en jij hebt t wel super naar je zin, zo te lezen!!
    Geniet er nog van!
    Liefs, Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2008

Brits Guyana

06 April 2008

Galibi, Frans Guyana, Overbridge

06 April 2008

Veilig in NL

06 Maart 2008

Nieuw telefoonnummer

26 Februari 2008

Ben ik weer...
Svetlana

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 19429

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 06 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: